Tjenester A-Å

Her finner du informasjon om (sortert alfabetisk):

Se også husordensreglene.
Send gjerne inn forslag til nye punkter.

Avfallshåndtering
Bygget har avfallssuganlegg hvor luft brukes til å suge søppelet fra innkastpunktene i søppelrommet ved hvert inngangsparti og til en sentral mottakssentral på Fornebu. I avfallssuganlegget skal du sortere papp/papir (ikke bruk pose), plastemballasje (bruk godt gjenknyttet plastpose) og restavfall (bruk godt gjenknyttet plastpose).
Gå til toppen av siden

Brannvarsling og brannsikring
Bygget har felles brannvarslingsanlegg som varsler direkte til Asker og Bærum brannvesen. I leilighetene er detektor plassert ved inngangsparti. I stue/oppholdsrom er det i tillegg røykvarsler på batteri. Brannslange finnes under kjøkkenbenk i hver leilighet. Husk:
  • Bytt batteri i røykvarsler årlig
  • Test brannslangens funksjon årlig
Det er sendt ut egen branninstruks til alle leilighetseiere og det gjennomføres jevnlige brannøvelser.
Gå til toppen av siden

Forsikring
Sameiets eiendommer er forsikret i Gjensidige Forsikring. Forsikringen dekker bygningene, fellesareal og boliger med veggfast utstyr. Den dekker også bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal beboer sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 02333, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Gå til toppen av siden

Gass
Det er mulighet for uttak av gass til alle leiligheter via boks plassert på veranda. Måler installeres først når du har installert gassutstyr i leiligheten (f.eks. gassgrill/gasspeis/gasskomfyr). Tomrør til gasspeis og gasskomfyr var tilvalg da leilighetene ble bygget, sjekk din beboerperm for hva som er lagt inn for din leilighet. Det er inngått avtale med firmaet Alfa Olis om årlig kontroll av anlegget og avlesing av målere. Det betales akonto for gass, dette avregnes årlig. Husk måleravlesning ved eierskifte.
Gå til toppen av siden

Gjesteparkering
Gjesteparkeringsrutinen er nå igangsatt. Alle sameiere har fått tilsendt ett parkeringskort som må fremsettes i vinduet på bilen som må parkeres på de plassene som er reservert for Marina/Tangen Boligsameier. En forutsetter at parkeringskortene benyttes til gjestebruk og ikke fast plass for beboernes bil nr 2. Parkeringstillatelse må ligge synlig i bilen senest 10 minutter etter parkering. Det er ikke tillatt å parkere og gå fra bilen foran garasjenedkjøringen eller foran bommen.

Bestemmelsene håndheves av Q-Park. Dette vil i praksis innebære følgende:
  • Biler uten gyldig parkeringstillatelse vil bli bøtelagt
  • Biler som parkeres utenfor oppmerkede plasser vil bli bøtelagt

Videre vil beboere som parkerer med parkeringstillatelse i egen bil over lengre tid få inndratt sitt parkeringsbevis, da dette er i strid med parkeringsbestemmelsene. Eventuelle ilagte bøter vil være en sak mellom den enkelte beboer og Q-Park. Styret vil ikke ha mulighet til å instruere Q-Park til å ettergi bøter.

Hvis du har tapt kortet ditt kan du ta kontakt med Styret i garasesameiet v/Hans Petter Møller på telefon 416 53 919. Adresse: Rolfsbuktalleen 23.
NB! Det vil bli utdelt to nye parkeringskort i uke 33/34, slik at hver bileier tilsammen har tre kort.
Gå til toppen av siden

Heiser
Heisene er levert og vedlikeholdes av ThyssenKrupp. Hvis dere trenger å ha heisdøren åpen litt lengre, ikke stopp døren med foten - det gir stor slitasje på heisdøren. Sett heller noe foran sensoren som går hele veien foran døren. Døren vil likevel kun stå åpen noen minutter før den forsøker å gå igjen. Langvarige forsøk på å holde heisdøren åpen kan ødelegge heisen. Ved heisstopp er det montert alarm med taleforbindelse til alarmsentral.
Gå til toppen av siden

Kabel-TV, bredbånd og fasttelefon NY AVTALE MED TELENOR FRA MARS 2020, INFO KOMMER, SE STYRET INFORMERER FRA 15.1.
Sameiet har avtale med Canal Digital som leverer kabel-TV. Standardavtalen for alle leiligheter inkluderer en HD-dekoder uten PVR (pause/opptaksfunksjoner). Vær oppmerksom på at dekoder følger leiligheten og skal ikke tas med ved salg. Canal Digital kan også levere bredbånd via kabel-TV-anlegget, du kontakter selv Canal Digital om du ønsker dette. Bredbånd kan også leveres som ADSL til alle leiligheter via eksisterende telefonkabelnett. For fasttelefon kan du velge mellom tradisjonell analog telefon eller eventuelt IP-telefon hvis du allerede har bredbånd.
Gå til toppen av siden

Nøkler
Nøkler kan bestilles hos OBOS Eiendomsforvaltning AS. Bestillingen skal være skriftlig.
Ved bestilling pr e – post kan følgende adresse benyttes: oef@obos.no. Bestillingen
merkes med antall nøkler, nøkkelnummer og eiers navn og adresse.
Gå til toppen av siden

Renhold fellesarealer
Det er inngått avtale med Fortuna Renhold AS. Avtalen innebærer for tiden trappevask en gang per uke, gulvmatter ved inngangspartiene og vask av vinduer i fellesarealer to ganger per år.
Gå til toppen av siden

Sentralstøvsuger
Alle leiligheter i bygget er tilknyttet felles sentralstøvsugeranlegg. Straks etter at du kobler slangen til uttaket starter støvsugeren. Enkelte ganger kan det være mange som benytter støvsugeren samtidig og det vil da bli dårligere avsug. I slike tilfeller må du koble slangen fra en periode og forsøke igjen senere. Støvsug aldri vann eller jord, det tetter rørsystem og filtre i anlegget. Feil meldes til vaktmester.

Trenger du støvsugerposer?
Comfort-butikkene har støvsugerposer. Du får de blant annet på Storo og Skøyen.

Service:
Artikkel : Beam art.nr. 010554

Gå til toppen av siden

Strøm, vann og varme - avregning NYE MÅLERE VÅREN 2020, REF STYRET INFORMERER 15.1.2020
Selskapet Inergi har ansvar for å lese av målere for strøm, varme og vann. Dette leses av trådløst og for tiden kun en gang per år. Avlesning regnes mot akonto-innbetalinger over husleien. Per mai 2011 ser styret på muligheten for oftere avlesing, vi kommer tilbake med informasjon om dette. Husk at måleravlesning må foretas ved eierskifte. Inergi kan kontaktes på e-post.
Gå til toppen av siden

Skilting av postkasser og ringetablå
Eier av hver leilighet er ansvarlig for ordentlig skilting på postkasse og ringeklokke etter retningslinjer fra styret.

Ringeklokkeskilt bestilles hos:
Phono*elektro-akustikk AS
Pb 1020 Hoff
0218 Oslo

Skiltet skal være i tablåserie Sfera og settes inn i ringetablå ved å vippe ut enden av glasset med en liten skrutrekker - send en forespørsel til denne epostadresse teknisk@phono.no  for bestilling av skilt.

Postkasseskilt bestilles hos:
Servicegruppen AS (se på innsiden av døren til postkassen) på epost: skilt (aT) servicegruppen.no.

Skilt 58 x 94 mm, svart skrift på hvit bakgrunn - bruk gjerne dette skjemaet.
Gå til toppen av siden

Solavskjerming
Det er begrenset hva hver enkelt kan foreta av installasjoner og endringer på fasade. For å ivareta byggenes arkitektoniske kvaliteter og for å sikre et godt helhetsinntrykk byggefeltet, har styrene i fellesskap innhentet arkitektens (Arcasa AS) faglig råd om solavskjerming, plassering og utseende. Det er mulig å montere:
  • Markiser i fargen "skumhvit"
  • Persienner (utvendig) i fargen pearl (mørk sølvgrå).
Markiser og persienner kan leveres med motor om ønskelig.
Det er inngått avtale med Norsol med priser for beboerne, ta direkte kontakt med Norsol hvis du ønsker tilbud. Kontaktperson er Tom Fosserud, telefon 47 70 70 57/22 50 65 00, eller epost. Kontor: Vækerøveien 213 v/ Røa kirke.
Gå til toppen av siden

Strøm NYE AMS MÅLERE VÅREN 2020, REF STYRET INFORMERER 15.1.2020
Borettslaget har fellesavtale med LOS og nettleverandør er Hafslund. En fellesmåler registrerer strøm til alle leiligheter og fellesarealer. Fordeling skjer gjennom separate målere plassert i tekniske rom i hver etasje i fellesoppgang.
Gå til toppen av siden

Vaktmester
Boligsameiet har avtale med firmaet B.O.-Drift om vaktmestertjeneste. Henvendelser skal gå via styret da ekstra utrykninger er kostbart. Dersom feil/mangler oppdages sendes beskjed på epost eller ring ...
Gå til toppen av siden

Vann
Oppvarming av varmtvann skjer med fjernvarme levert av Fortum. Måler for kaldtvann og varmtvann er plassert i vannfordelingsskap. Dette skapet er som regel montert i leilighetens entré. Ved akutt behov for å stenge vannet, åpne vannfordelingsskapet med nøkkelen og benytt nøkkel i skapet til stengeventilen. Sikre deg at nøkkel til både vannfordelingsskap og stengekran alltid er tilgjengelig!
Gå til toppen av siden

Varme
Oppvarming av leiligheter skjer med fjernvarme levert av Fortum. Måler for fjernvarme er plassert i varmefordelingsskap. I samme skap kan vanntilførsel stenges med ventil. Varmen i hver leilighet styres ved hjelp av trådløse målere som sender signal om aktuell romtemperatur til en varmestyringsenhet plassert i hver leilighet. Styringsenheten styrer ventiler i varmefordelingsskapet og slår på denne måten av/på varmen i radiatorene. Gulvvarme på baderom styres ikke via varmestyringsenheten, men med manuelle termostater plassert bak plastikklokk ved inngangen til baderommene.

Her kan du laste ned en forenklet bruksanvisning og nyttige råd og tips til varmestyringen.

Fire viktige forhold ved varmestyringen:
  • Still aldri romtemperaturen lavere enn 10 grader, radiatorene må kunne kompensere for den kalde luften som kommer inn. Er de stengt på lavere temperatur kan rørsystemet fryse og det kan oppstå vannlekkasjer.
  • Husk å stille klokke og dato på nytt i varmestyringsenheten hvis strømmen har vært frakoblet (den resetter seg). Hvis ikke blir dag/nattprogrammer feil etter strømstansen.
  • Den 14. og 28. i alle måneder hele året åpnes alle radiatorventiler i leiligheten og varmen kommer på en kort stund. Dette skjer automatisk for at ventilene ikke skal sette seg. Du vil imidlertid kunne merke restvarme en god stund i alle radiatorene og dette er ikke en feil.
  • Badene styres via separat termostat. Åpne plastlokket plassert ved inngangen til badet, nede ved gulvet. En innstillingsskrue merket enten med grader celsius eller tall 1-9 stilles iht ønsket temperatur. Har du en skrue merket kun med tall, referer til Huseierpermen for å oversette tallene til grader.
Gå til toppen av siden

Ventilasjon
Avtrekksviften står på hele tiden, en per leilighet med felles avtrekksventilasjon på taket. Det er ikke balansert ventilasjon. Ved dusjing bør bryter på komfyrtopp vris et hakk mot klokken, slik at det trekkes ekstra fra baderom. Ventilasjonen inn i leilighetene sitter i utgangspunktet bak radiatorene.

Det er montert trykksettingsvifter i toppen av alle trappeoppgangene. Disse starter automatisk om det skulle brenne noe sted i oppgangen. Den gir et overtrykk på 50 pascal.

Varmen i garasjen er regulert til fem grader på det kaldeste. Det er montert to avtrekksvifter og pushvifter som skyver luften mot hovedtrekksviftene. Bodene er regulert med aggregater som kaster luften ut i garasjeanlegget.
Gå til toppen av siden